Jak skutecznie naładować baterie podczas urlopu i jak ich szybko nie rozładować?

Czy pamiętasz taki urlop, na którym udało ci się w pełni wypocząć, zregenerować się i naładować baterie na maxa? Według raportu Human Power aż 7 na 10 osób uważa, że nie widzi poprawy swojego samopoczucia po weekendzie lub kilku dniach wolnego. Z doświadczenia natomiast wiem, że nawet wybierając się na dłuższe wakacje, można wrócić przeciążonym i totalnie zmęczonym. Bywa też tak, że naładowane baterie wyczerpują się zaraz po powrocie. Jak zatem zadbać o skuteczny odpoczynek podczas urlopu i łagodny powrót do rzeczywistości?

Dlaczego czujemy, że potrzebujemy urlopu po wakacjach?

Powody takiego stanu rzeczy mogą być różne. Często jest to problem techniczny, taki jak zmiana strefy czasowej czy bardzo napięty harmonogram podróży. Jednak nie tym przypadkom chciałabym się przyjrzeć. Pisząc o zmęczeniu po wakacjach, mam na myśli to poczucie psychicznej niemocy. Obawę, że za chwilę wpadniemy w wir zadań, pracy i obowiązków – a przecież nie mamy nawet siły rozpakować walizek.

Raport Devire „On-line czy off-line? Jak polacy spędzają wakacje?” dostarcza niepokojących danych na temat polskiego rozumienia work-life balance. Aż 69% procent osób sprawdza swojego firmowego maila podczas urlopu, a 63% odbiera służbowe telefony. 1 na 10 pracowników wykonuje w czasie wakacji swoje obowiązki zawodowe. I w końcu jedynie 15% respondentów deklaruje, że zupełnie nie pracuje podczas wakacji.

Czy można zachować równowagę pomiędzy pracą a odpoczynkiem? Ponad połowa osób przyznaje, że zdarzyło im się pracować podczas urlopu – sama muszę przyznać, że zdarzyło mi się to będąc etatowcem. Co więcej, aż 59% z nich uznaje, że ich praca wymaga tego, aby byli w stałym kontakcie z firmą lub klientami. Jednocześnie większość z nas uważa, że praca podczas urlopu ma negatywny wpływ na ich work-life balance.

I uważam, że to właśnie tu tkwi przyczyna wyładowanych baterii zaraz po wakacjach – często nadajemy prawdziwemu odpoczywaniu niski priorytet i odkładamy je na święte nigdy (lub nie umiemy odpoczywać wcale…).

Jak działa zmęczony umysł?

Odpoczynek nie jest zachcianką, a już tym bardziej lenistwem. Człowiek nie jest też robotem, który może bez przerwy działać na wysokich obrotach. Nasze ciała i umysły potrzebują chwili wytchnienia, bo to właśnie wtedy regenerują się, a także przebudowują.  Odpoczynek to fizjologiczna potrzeba, taka jak jedzenie czy oddychanie, która pozwala nam prawidłowo funkcjonować.

Zmęczenie prowadzi do rozdrażnienia, problemów z koncentracją i utrzymaniem uwagi, poczucia odizolowania, a także spowolnienia czasu reakcji i apatii. Wyczerpana osoba z trudem podejmuje decyzje, zdarza jej się często zapominać o istotnych elementach, a także może czuć się rozchwiana. Wszystkie te objawy to w rzeczywistości sygnały ostrzegawcze i bariery, jakie stawia nasz organizm, upominając się o należny mu odpoczynek.

O co warto zadbać jeszcze przed urlopem

  • Podomykaj bieżące sprawy. Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę i pozwól sobie, rodzinie czy współpracownikom, przygotować się do twojej nieobecności. Upewnij się, że do wszystkich zainteresowanych osób dotarła informacja o tym, jak wygląda twoja dostępność podczas urlopu oraz kiedy planujesz wrócić. Ustaw autoresponder. Wyłącz powiadomienia ze służbowych aplikacji na telefonie.
  • Ustal cel i rezultat nadchodzącego urlopu. Często celem jest samo wyjechanie na wakacje, jednak zapominamy, że rezultatem tych wakacji powinna być regeneracja, odpoczynek psychiczny i zbudowanie swoich zasobów. Wyjazd z dzieciakami, rodzicami i teściami na tydzień nad morze brzmi bardzo fajnie, ale czy dasz radę wypocząć podczas tych wakacji? Jeżeli nie, spróbuj zagwarantować sobie dodatkową przestrzeń na odpoczynek i zaspokojenie swoich potrzeb.
  • Zauważ, że urlop się zaczyna. Dobrze wiem, że to zazwyczaj przed rodzinnymi wycieczkami wybuchają niespodziewane pożary, które trzeba gasić, dlatego tym bardziej warto zarezerwować sobie czas na zwolnienie tempa i chwilę spokoju. Zatrzymaj się na moment. Bądź tu i teraz. Zauważ, że twój urlop właśnie się zaczyna – nie pozwól mu przelecieć ci przez palce.

Ćwiczenie:
Zazwyczaj mamy w głowie listę rzeczy „które chętnie byśmy robili, gdybyśmy mieli czas” albo takie, które zostawiamy na „może w wolnej chwili”. Jednak gdy ta wolna chwila już się pojawia, nie mamy pomysłu na to, za co się zabrać, co fajnego moglibyśmy robić. Dlatego przed urlopem warto stworzyć listę  20 rzeczy, które lubisz robić i które pozwolą ci odpocząć. To ćwiczenie pomoże ci przygotować gotową ściągę z regenerujących i relaksujących czynności, po które możesz sięgnąć podczas urlopu. A inną ważną zaletą tego ćwiczenia, jest przedurlopowa chwila refleksji, samopoznania i zrozumienia swoich oczekiwań oraz potrzeb względem nadchodzących wakacji. A jeśli jesteś już po urlopie – nie oszukuj się, że nie możesz skorzystać z tej listy do czasu kolejnych wakacji. Chodzi o małe zmiany każdego dnia 🙂

Praktyczne porady jak dobrze wypocząć na wakacjach

  • Często korzystaj ze stanu flow. Czyli tego niesamowitego poczucia uskrzydlenia i zatracenia się w zadaniu, które sprawia nam radość. Flow poprawia samopoczucie, pozwala oderwać się od gonitwy myśli i umożliwia wykorzystywanie swoich umiejętności. Dobra wiadomość jest taka, że każda aktywność, którą kochasz, może wprowadzić cię w stan flow – żonglowanie, sport, puzzle lub czytanie świetnej książki, od której nie możesz się oderwać.
  • Znajdź coś dla ciała, ducha i umysłu. Pamiętaj o równowadze planując wakacyjny czas. Sam sport lub samo czytanie książek mogą nie być wystarczające, aby zregenerować cały twój organizm. Warto pamiętać, aby odpoczywając zatroszczyć się o sferę fizyczną, umysłową i duchową. Spędź trochę czasu offline, nie myśląc o bieżących zadaniach i obowiązkach, które czekają na ciebie po powrocie.
  • Wysypiaj się. Ten punkt brzmi dość prozaicznie, jednak jest niezwykle istotny. Wiele procesów w naszych ciałach i umysłach zachodzi podczas snu. To właśnie wtedy następuje przeniesienie informacji do pamięci długotrwałej, która odpowiada za przechowywanie wspomnień i faktów. Oznacza to, że dobre wysypianie się, pozwoli ci cieszyć się niezapomnianymi wspomnieniami z wakacji. Dosłownie niezapomnianymi.
  • Otaczaj się naturą i tym co naturalne. Przebywanie na łonie natury ma dobroczynny wpływ na nasze ciała i umysły. To temat, który jest mi bardzo bliski i który szerzej opisałam w bezpłatnym ebooku, który możesz pobrać TUTAJ. Naturalne środowisko wpływa pozytywnie na nasz układ nerwowy i immunologiczny, poprawiając samopoczucie, wzmacniając odporność i wyciszając. W lesie wszystko dzieje się w swoim naturalnym tempie, może uda ci się odnaleźć w nim również swój rytm:)
  • Pozwól sobie na obfitość. Próbuj nowych smaków, rozbudzaj w sobie ciekawość, nie blokuj się w dogadzaniu sobie. Dobrym sposobem jest pytanie samego siebie o to, co teraz mogę zrobić dla siebie dobrego/przyjemnego/budującego. Czasami może być to kubek ciepłej kawy, innym razem zimny kompres na czoło, a w jeszcze innej sytuacji spacer po lesie z ukochaną osobą. Obfitość to poczucie pełni szczęścia i spełnienia.

Inspiracja:
Czy jest jakiś zapach, który kojarzy ci się z wakacjami i przenosi cię do najlepszych chwil? Pamiętasz jak pachniały wakacyjne wyjazdy gdy byłaś/eś dzieckiem? W moim przypadku jest to zapach wilgotnego leśnego mchu i drewnianych domków. Nasza pamięć węchowa jest niesamowita i potrafi do końca życia przywoływać wspomnienia z najlepszych wyjazdów i wrażeń. Chętnie korzystam z tej wspaniałej umiejętności naszego mózgu podczas urlopu i używając olejków eterycznych otaczam się zapachem, który po powrocie do rzeczywistości będzie przypominał mi najlepsze wspomnienia.

Jak wrócić do rzeczywistości po urlopie

  • Bez terapii szokowej. Pozwól sobie na łagodne wejście w swój codzienny tryb działania. Powrót do rzeczywistości może sprawić, że automatycznie zaczynamy funkcjonować na pełnych obrotach, a to sytuacja bardzo energochłonna. Zaopiekuj się sobą w tym czasie, aby drastyczny powrót do codzienności nie spowodował rozładowania baterii zaraz po wakacjach.
  • Zamień presję na równowagę. Nie da się odpocząć w dwa tygodnie w sierpniu za cały rok. To po prostu niemożliwe. Zastanów się nad tym, co możesz zrobić, aby częściej łapać chwile wytchnienia i odpoczynku. Może urlopuj częściej, ale krócej? Może zarezerwuj czas na odpoczynek i wpisuj go sobie w kalendarz? Na pewno znajdziesz sposób odpowiedni dla siebie – podstawą jest to, aby w ogóle pozwolić sobie na odpoczynek.
  • Praktykuj wdzięczność. Po urlopie znajdź czas na podsumowanie wyjazdu i przypomnienie sobie wszystkich dobrych i ciekawych chwil. Wdzięczność możesz praktykować także w czasie urlopu, np. pytając siebie każdego wieczora – za co jestem wdzięczna/y tego dnia? Czego się dzisiaj nauczyłam/em? Co chcę, aby ze mną zostało?

A przede wszystkim zawsze i wszędzie bądź dla siebie życzliwa/y!

Dodaj komentarz