Budowanie dobrostanu w pracy i po pracy z wykorzystaniem olejków eterycznych

Pędzimy, żyjemy zadaniowo, pracę mieszamy z życiem prywatnym, odpoczynek z pracą (jeśli ten pierwszy jeszcze istnieje?), czasem już nawet nie czujemy jak bardzo zmęczeni i zestresowani bywamy… Ale nasze ciało pamięta, emocje chłonie jak gąbka, te niezaopiekowane kumuluje i daje nam sygnały… Ale my ich nie zauważamy, no bo przecież pędzimy! Błędne koło, ale kto z nas choć w pewnym stopniu się pod tym nie podpisze?

Umiejętność świadomego dbania o siebie w oparciu o kontakt ze swoim ciałem to w moim odczuciu jedna z ważniejszych kompetencji w dzisiejszym świecie. Trudno bez niej świadomie dbać o równowagę i dobrostan w codziennym życiu.

Jest wiele metod, technik i podejść pozwalających wejść na ścieżkę rozwoju osobistego w tym obszarze. Jednak wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę, że jedną z nich może być aromaterapia z wykorzystaniem olejków eterycznych klasy terapeutycznej. Możemy je traktować jako narzędzie główne lub wspomagające inne podejmowane przez nas działania, np. praktykę jogi, pracę z oddechem czy też aktywność fizyczną. 

Olejki eteryczne to esencja rośliny. W większości roślin olejkowych zawartość olejku mieści się w granicach 1-3%. O właściwościach olejku decyduje jego profil chemiczny (unikalna kompozycja kilkudziesięciu związków chemicznych). Skład olejku eterycznego jest cechą gatunku, jednak procentowy udział poszczególnych składników różni się w zależności od warunków uprawy, momentu zbiorów, sposobu otrzymania samego olejku z rośliny. Dlatego właśnie jakość produktów z których korzystamy jest tak ważna – po prostu od niej zależy skuteczność działania. Nie mówiąc już o czystości samego olejku, czyli gwarancji w kwestii braku jego rozcieńczania, podmieniania składników, obecności pestycydów itp. Wybierając olejki dla siebie – wybieraj uważnie.     

Warto też zwrócić uwagę dlaczego w ogóle możemy mówić o wpływie olejków na samopoczucie, nastrój i poziom energii. Upraszczając temat na potrzeby publikacji, wynika to z bliskości a także częściowego pokrywania się obszarów mózgu biorących udział w przetwarzaniu bodźców zapachowych i naszych emocji (m.in. układ limbiczny).  

Zastanawiasz się jak konkretnie olejki mogłyby towarzyszyć Ci w ciągu dnia?

Dodaj sobie energii w pracy

Czujesz spadek energii i koncentracji w ciągu dnia? Rozetrzyj w dłoniach 1 kroplę olejku z mięty pieprzowej (Mentha piperita). Warto dodać odrobinę oleju nośnikowego (np. frakcjonowany olej kokosowy), by uniknąć podrażnienia skóry.  Następnie złóż dłonie w „domek zapachowy” i wdychaj mieszankę przez około minutę. Mentol, będący głównym związkiem tego olejku, odpowiada za jego właściwości energetyzujące. Jeśli nie lubisz zapachu czystej mięty, możesz przełamać go jakimś cytrusem (np. olejkiem z dzikiej pomarańczy lub cytryny). Olejki cytrusowe, dzięki zawartości limonenu, promują dobre samopoczucie i wyciszają odpowiedź naszego organizmu na sytuacje stresogenne.  

Zaopiekuj się sobą, gdy pojawia się stres i napięcie

Wdychaj z dłoni roztarte 1-2 krople mieszanki Grounding Blend*. Oddychaj głęboko i spokojnie co najmniej 3 minuty. Sięgaj po mieszankę nawet kilka razy w ciągu dnia, nie tylko w sytuacjach stresowych, ale także jako formę troski o siebie i swoje emocje.

Gdy poczujesz spięcie w ramionach (np. w trakcie pracy przy komputerze) wykorzystaj 2-3 kropelki mieszanki do automasażu. Rozetrzyj olejek w dłoniach i pougniataj napięte obszary ciała.

* Jedna z gotowych mieszanek dōTERRA pachnąca delikatnym lasem. W składzie m.in. świerk, kadzidłowiec, rumianek, wrotycz marokański, cynamonowiec kamforowy, frakcjonowany olej kokosowy. Olejki drzewne wnoszą ukojenie i ułatwiają bycie tu i teraz.

Zrelaksuj się w trakcie kąpieli z olejkami

Dodaj 2 krople olejku z lawendy (Lavandula angustifolia) i 1 kroplę olejku z wetiwerii (Vetiveria zizanioides) do relaksującej wieczornej kąpieli (koniecznie rozcieńcz je w oleju nośnikowym przed dodaniem do wody). Możesz mieszankę wzbogacić także o sól epsom. Lawenda zawiera linalol, który wspiera zasypianie i regenerację organizmu, a wetiweria –  izowalencenol, który ułatwi powrót do równowagi po ciężkim dniu. W trakcie kąpieli nie tylko wdychamy olejki, ale także wchłaniają się one do naszego organizmu przez skórę. 

Zadbaj o jakościowy sen

Wdychaj wieczorem olejek lawendowy (Lavandula angustifolia)  z dłoni (co najmniej 3 minuty) dla uczucia relaksu, spokoju i przygotowania organizmu do jakościowego snu. Następnie nałóż jedną kroplę na nadgarstek i rozetrzyj. Ułóż się wygodnie i tak, by w trakcie zasypiania towarzyszył Ci ten zapach. Możesz też rozpylić lawendę w sypialni z wykorzystaniem dyfuzora.

To tylko kilka pomysłów na to, jak dary natury mogą towarzyszyć nam na co dzień i budować nasz dobrostan. Przy doborze olejków pod indywidualne potrzeby warto wziąć pod uwagę nie tylko charakterystykę danego olejku i związków w nim zawartych, ale także nasze preferencje zapachowe. Korzystanie z olejków może być nie tylko bardzo skuteczne, ale też niezwykle przyjemne. Czasem potrzeba chwili, by dobrać rozwiązanie najlepsze dla siebie, ale naprawdę warto.

Artykuł nie stanowi alternatywy dla konsultacji o charakterze medycznym czy psychologicznym (nie ma na celu diagnozy, rozpoznania czy też leczenia dolegliwości). Stosując olejki eteryczne klasy terapeutycznej należy pamiętać o zasadach bezpieczeństwa (m.in. rozcieńczanie olejków) i przestrzeganiu zaleceń na etykietach. Warto stosowanie olejków skonsultować z lekarzem lub aromaterapeutą. Szczególnie istotne jest to u osób stosujących na stałe leki, cierpiących z powodu chorób przewlekłych i alergii, kobiet w ciąży, kobiet karmiących czy też u osób w podeszłym wieku. 

Dodaj komentarz